Jak zacząć współpracę z copywriterem i Jak przygotować brief?

Content marketing, czyli budowanie długotrwałych relacji z odbiorcą poprzez tworzenie ciekawych i użytecznych treści, jest coraz popularniejszą strategią marketingową polskich marek. Opisy produktów, blogi firmowe, poradniki i artykuły eksperckie potrafią skutecznie przyciągnąć klientów i budować renomę firmy. Ktoś jednak musi te materiały przygotować – tą osobą jest właśnie copywriter. Jak dobrze rozpocząć współpracę z copywriterem? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz w tekście poniżej.

Kim jest copywriter i czym się zajmuje?

Mimo, że copywriting jest coraz częściej podejmowanym zawodem, dużo ludzi nadal nie wie, co dokładnie znaczy. W najprostszym tego słowa znaczeniu, copywriting to pisanie tekstów przeznaczonych do celów marketingowych. Od billboardów przez artykuły w magazynach, aż po scenariusze do spotów reklamowych – proces pisania tekstów do każdego contentu nazywamy właśnie copywritingiem.

Dokładny zakres obowiązków copywritera jest kwestią sporną i często różni się od zlecenia do zlecenia. Poza samym tworzeniem treści, copywriter bardzo często bierze czynny udział w procesie tworzenia kampanii marketingowych i rozplanowania contentu. Bywa, że copywriter pisze tekst stricte pod dokładne wytyczne klienta – jednak często to właśnie na copywritera spada zadanie wymyślenia tematu, układu tekstu, optymalizacji SEO, fact checkingu, czy korekty tekstu.

Tekst, który właśnie czytasz też jest owocem copywritingu – a ja, pisząc go, jestem copywriterem 🙂

Jak znaleźć dobrego copywritera?

Jak znaleźć skutecznego copywritera?

Często usłyszeć możemy stwierdzenie, że copywriter powinien pisać “słowa, które sprzedają”. Co to jednak dokładnie znaczy?

Do owocnej współpracy z copywriterem niezbędna jest efektywna komunikacja – w obie strony. Nawet jeżeli podejmujemy współpracę z najlepszym copywriterem jakiego zna świat, teksty, które otrzymamy mogą nie odzwierciedlać tego, czego od nich oczekiwaliśmy, o ile nie podamy konkretnych wytycznych. W takim celu używa się tzw. briefu – zwięzłego i jasno sformułowanego zestawu oczekiwań, które klient ma wobec copywritera i tekstu, który otrzyma.

Często mówi się też, że copywriter powinien mieć “lekkie pióro”, czyli swobodę i łatwość w przelewaniu swoich myśli na papier (lub częściej, ekran komputera). Copywriter z lekkim piórem sprawnie tworzy teksty, które odbiorcy chętnie czytają i nie zajmuje mu to dużo czasu. Sam koncept lekkiego pióra, w oderwaniu od kontekstu, niewiele znaczy – jakie dokładnie cechy sugeruje? Tworzony tekst może mieć charakter storytellingowy, ale równie dobrze może być w pełni analityczny – każdy copywriter jest inny, myśli w inny sposób i inaczej wygląda jego proces twórczy. Zależnie od zadania, dwóch copywriterów o równym poziomie umiejętności może wypaść zgoła inaczej.

Jak więc znaleźć skutecznego copywritera? Na pewno warto się zastanowić, jakie cechy będą korzystne przy naszym konkretnym projekcie. Jeżeli tworzymy slogan lub hasło reklamowe, warto zatrudnić copywritera kreatywnego, który specjalizuje się w takich krótkich formach, natomiast do tekstów technicznych lepiej sprawdzi się osoba analityczna, która będzie potrafiła kompleksowo opracować temat bez lania wody.

Czy istnieją jednak jakieś uniwersalne cechy dobrego copywritera? Myślę, że tak. Dobry copywriter powinien z pewnością posiadać:

  • Elastyczność i otwartość w komunikacji
  • Bardzo dobra znajomość języka
  • Umiejętność przeprowadzenia rzetelnego i dokładnego researchu
  • Dobre zrozumienie grupy docelowej
  • Chęć ciągłego rozwoju i szlifowania swoich umiejętności
  • Terminowość
freelance copywriter czy agencja copywriterska

Copywriter – freelancer czy agencja?

Wiemy już czego szukać u porządnego copywritera – gdzie go jednak znaleźć?

Do dyspozycji mamy dwa wybory – copywritera freelancera lub agencję copywriterską. W przypadku freelancera, często możemy spotkać się z niższymi stawkami niż u agencji, jednak mamy dużo mniejszą gwarancję jakości – warto przed podjęciem współpracy dokładnie przejrzeć portfolio copywritera. W przeciwieństwie do agencji, freelancer często pracuje w nieszablonowych godzinach, więc może pomóc nam nawet późnym wieczorem w kryzysowej sytuacji.

W przypadku gdy potrzebna jest nam duża ilość treści w stosunkowo krótkim terminie, jeden freelancer może nie poradzić sobie z natłokiem obowiązków. W takim przypadku lepszym rozwiązaniem może być zatrudnienie agencji copywriterskiej, w której naszym projektem zajmie się cały zespół. Taki zespół jest w stanie pracować szybciej i spójniej, dużo sprawniej ustalając jednolitą komunikację niż kilku niezwiązanych ze sobą freelancerów. Trzeba się jednak liczyć z dostępnością ograniczoną do godzin pracy i na ogół wyższymi stawkami.

Co zatem lepsze – freelancer czy agencja? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie – Twój wybór powinien zależeć od Twoich konkretnych potrzeb. Małe przedsiębiorstwa lub marki osobiste mogą skorzystać na usługach freelancera, z kolei agencja copywriterska może się lepiej sprawdzić w przypadku dużych firm, wymagających sporych mocy przerobowych.

Od czego zacząć współpracę z copywriterem?

Gdy już zdecydujemy czy powierzymy pieczę nad naszą treścią freelancerowi czy agencji, a także znajdziemy odpowiedniego dla nas wykonawcę, przychodzi pora na rozpoczęcie współpracy. Skuteczna komunikacja jest podstawą owocnej współpracy z copywriterem, zwłaszcza w początkowych jej fazach. Nie oczekuj, że copywriter sam domyśli się Twoich oczekiwań – im więcej informacji dasz swojemu wykonawcy i na im więcej pytań odpowiesz, tym lepiej treść, którą dostaniesz będzie dopasowana do Twoich wymagań.

Podstawą współpracy z copywriterem najczęściej jest brief, zwłaszcza w przypadku freelancerów i pojedynczych zleceń. Czym dokładnie jest brief i jak go napisać? Sprawdź poniżej.

brief copywriter, brief dla copywritera, copywriting brief

Brief dla copywritera – jak go przygotować?

Większość agencji copywriterskich dostarcza własne wzory briefu dla klientów do wypełnienia – co jednak zrobić, gdy takiego wzoru nie dostaniemy?

Wielu freelancerów, zwłaszcza początkujących, nie stosuje lub jeszcze nie stosuje gotowych wzorów briefu dla swoich klientów. Ba, zdarza się nawet, że wychodzą oni z założenia, że to w gestii klienta – i poniekąd mają oni rację.

Jeżeli klientowi zależy na treściach o wysokiej jakości, które odpowiednio trafiają w dotychczasową strategię komunikacji marki, powinien on sam wyjść z inicjatywą podania jak największej ilości informacji o tekście (zawsze można też poszukać innego copywritera, o ile nie gonią nas terminy). Przygotowanie briefu dla copywritera wcale nie jest takie trudne – warto w nim odpowiedzieć na następujące pytania:

  • Gdzie tekst zostanie opublikowany (blog, witryna, social media)?
  • Jaki dokładnie rodzaj tekstu chcesz otrzymać (opis kategorii, artykuł ekspercki, tekst preclowy)?
  • Kto jest Twoją grupą docelową? Do kogo kierowany ma być komunikat?
  • Jaki jest cel tekstu (i nie chodzi tu wcale o “zwiększenie sprzedaży” – to jest raczej oczywiste :)? Czy jest to tekst sprzedażowy, informacyjny, wizerunkowy, a może inny?
  • Czym dokładnie jest produkt lub usługa, którą oferujesz?
  • Kogo uważasz za swoją największą konkurencję?
  • Jak długi powinien być tekst?

Im więcej informacji brief zawiera, tym lepiej. Jeżeli mamy przygotowaną własną strategię SEO, poinformujmy o niej w briefie copywritera (frazy i słowa kluczowe, linkowanie, konkretny układ tekstu). Jeżeli mamy już jakieś treści opublikowane w internecie, warto podesłać copywriterowi przykłady, co na pewno przełoży się na większą spójność komunikacji.

Mam nadzieję, że temat współpracy z copywriterem jest dla Ciebie trochę bliższy po przeczytaniu tego artykułu. Podczas zawierania współpracy, nie zapomnij o ustaleniu czy poprawki są wliczone w cenę, jaki jest termin na realizację i akceptację tekstu, oraz ostatecznej ceny zlecenia. Szukasz rzetelnego copywritera piszącego w obcym języku? Dowiedz się więcej o współpracy ze mną!

Dodaj komentarz